Godsmottagning och skadehantering

Godsmottagning och skadehantering

Vid mottagning av gods

Synlig skada samt saknat gods ska  alltid anmärkas i handdator eller på fraktsedel innan sändning kvitteras. Anmäl därefter avvikelsen omgående till Tarkett kundservice.

  • Syna av emballaget, samt räkna antalet kolli och anmärk eventuell skada/förlust på transportörens frakthandling.
  • OBS! EMB-anmärkning innebär enbart att emballaget är skadat och genererar ingen ersättning. Inspektera alltid godset noggrant för att upptäcka eventuella skador innanför emballage.
  • Vid synlig skada ska det anmärkas SKADA på frakthandling.
  • Kvitterad sändning utan anmärkning  – ingen ersättning utgår. 

Efter mottagande av skadat gods. Viktigt att tänka på!

  • Vidaretransportera ej – godset måste behållas på den plats mottagning skett och i det skick det levererades.
  • Dold skada – gäller enbart skada som upptäcks efter avemballering, som ej var synlig vid mottagande och med oskadat emballage. Dold skada måste anmälas till Tarkett inom 7 dagar efter mottagande och måste styrkas med bilder på gods och emballage.
  • Kassera ej godset, transportören har full äganderätt till godset. Före eventuell kassering måste detta godkännas av transportören. 

Anmälan av skadat/saknat gods

Anmäl alltid skada/saknat gods direkt till Tarkett Kundservice.
E-post: kundservice@tarkett.com

Viktigt att delge vid anmälan:

  • Fraktsedelsnummer
  • Tarketts ordernummer
  • Mottagningsdatum
  • Artikelnummer och mängd på det skadade/saknade materialet
  • Detaljerad skadebeskrivning: 
    - Typ av skada
    - Var på godset är skadan
  • Bekräfta att skadan är anmärkt vid mottagandet
  • Kontaktuppgifter: 
    Namn, telefon och mailadress
  • Foton som styrker skadan måste bifogas till ärendet. Minst tre bilder som visar både detalj och helhet på sändningen