Kappahl Kids

Kappahl Kids

2023 | Stockholm, Sverige

Bildgalleri

Skandinavisk enkelhet som fond för färgrika barnkläder

Från bebis till tonåring. Ett LVT-golv i en ljus, varm nyans bidrar till rätta känslan på Kappahl Kids.

Det skulle vara svårt att inreda ett barnrum som tilltalar ett litet barn lika mycket som en tonåring. Att skapa ett rum som passar för barnkläder åt alla åldrar var därför utmaningen för Kappahls konceptavdelning när de tog fram butikskonceptet för Kappahl Kids som nu finns på Liljeholmstorget i Stockholm.

Lokalen är en befintlig Kappahl som renoverats. På nedre plan ligger Kappahl-butiken och en våning upp finns numera också Kappahl Kids, med egen entré och logotyp. Inredningen behövde harmonisera med moderbutiken, men ge en lekfullare känsla.
Vi har många målgrupper att ta hänsyn till, från baby till tonår. Målet var därför att skapa en lugn bas där barnplaggen, som ofta är färgrika och mönstrade, får ta plats och skina, säger Elin Lemchen, arkitekt och konceptutvecklare på Kappahl.

Konceptet, som skapades av Annette Nilsson, konceptutvecklare och specialist inom butiksinredning, och Elin Lemchen, kan sammanfattas med “skandinavisk, lekfull och enkel”. Det är en mjuk och inbjudande atmosfär som aldrig blir barnslig, men vars detaljer, som det lilla huset som ramar in gruppen av skyltdockor, ändå är en nick till målgruppen.

LVT-golv för snabb och smidig installation

På golvet ligger Tarketts Brushed Elm Grege från iD Inspiration 55, en bred kollektion som tagits fram för att kunder ska kunna hitta exakt rätt variant av mönster och färg. Golvet installerades av Entreprenadsystem som har lagt golv i butiker sedan 1986. Utöver hantverket, handlar deras expertis framför allt om samarbetsförmåga och flexibilitet.
När vi lägger golv i en butik sker det samtidigt som andra yrkesgrupper är där och jobbar och vi måste ha ett tajt samarbete för att alla ska få sin del gjord, säger Johan Mejersten, projektledare på Entreprenadsystem.

Projekt i kommersiella lokaler är extra beroende av fungerande leveranser.
Behöver vi fyra pallar från Tarkett måndag morgon, måste de vara där måndag morgon, varken tidigare eller senare. Det finns oftast inget lagerutrymme där materialet kan stå och butiken måste kunna öppna igen som avtalat. Goda relationer med golvtillverkare och personalen på deras lager är därför jätteviktigt. LVT-golv är den vanligaste golvtypen i butiker.
Vi lägger jättemycket LVT i våra miljöer. Det passar med våra tidsramar och förutsättningar. Du kan belasta golvet direkt efter installation och det är behändigt att jobba med plattor, säger Johan Mejersten.

Hållbarhet, värme och matt yta

För teamet bakom Kappahl Kids var hållbarhet och känsla de viktigaste argumenten i golvvalet.
Brushed Elm Grege var ett viktigt bidrag för att skapa en härlig atmosfär för våra kunder. Vi gillar utseendet som är väldigt likt ett naturligt träslag och färgen som ger en varm känsla, säger Elin Lemchen.

Konceptets färg- och materialpalett utgår från Kappahls, men vissa färger har justerats för att passa Kids. Golvets träkänsla plockas upp i utvalda detaljer av trä och kompletteras av den varma lekfulla petrolfärgen i tak och textiler. – Vi har jobbat med återbruk som en viktig parameter. Allt ska vara hållbart på lång sikt och av så bra kvalitet att det kan återbrukas i en ny miljö. Hållbarhet och miljökrav i både val av material och livslängd är det absolut tyngst vägande argumentet när vi väljer material, säger Annette Nilsson.

Teamet har tidigare jobbat med andra produkter ur Tarketts iD Inspiration 55.
Det är golv av hög kvalitet till bra pris. Ett tåligt ytskikt gör att repor syns minimalt. Det är enkelt att lägga och enkelt att underhålla och reparera om en olycka skulle inträffa. Och så älskar vi den matta ytan! Säger Annette Nilsson.

Fakta LVT

LVT står för Luxury Vinyl Tiles. De uppfanns på 90-talet som ett svar på marknadens behov. Det saknades ett bra golvalternativ för estetiskt högprofilerade miljöer som butiker, restauranger och hotell. Dåtidens vinylgolv var inte snygga nog. Trä, laminat och keramik hade rätt utseende men var inte funktionella i lokaler där många människor passerade in och ut under alla årstider och utsatte golven för väta och slask. Även akustiken var ett problem. Besökare behövde få en ostörd upplevelse av lugn och lyx. LVT-golven mötte alla dessa krav. Tåligare än trä. Tystare än laminat. Så lätta att sköta, installera och byta att inredningen snabbt kan uppdateras för nya butiker och koncept.

Förslag på kollektion

Om

Att skapa ett rum som passar för barnkläder åt alla åldrar var utmaningen för Kappahls konceptavdelning när de tog fram butikskonceptet för Kappahl Kids.

Arkitekt/Designer

Kappahl | Inhouse, Store Concept

Entreprenör

Entreprenadsystem

Segment

Kategori