
Godsmottagning och skadehantering
Vid mottagning av gods
Synlig skada samt saknat gods ska alltid anmärkas i handdator eller på fraktsedel innan sändning kvitteras. Anmäl därefter avvikelsen omgående till Tarkett kundservice.
- Syna av emballaget, samt räkna antalet kolli och anmärk eventuell skada/förlust på transportörens frakthandling.
- OBS! EMB-anmärkning innebär enbart att emballaget är skadat och genererar ingen ersättning. Inspektera alltid godset noggrant för att upptäcka eventuella skador innanför emballage.
- Vid synlig skada ska det anmärkas SKADA på frakthandling.
- Kvitterad sändning utan anmärkning – ingen ersättning utgår.
Efter mottagande av skadat gods. Viktigt att tänka på!
- Vidaretransportera ej – godset måste behållas på den plats mottagning skett och i det skick det levererades.
- Dold skada – gäller enbart skada som upptäcks efter avemballering, som ej var synlig vid mottagande och med oskadat emballage. Dold skada måste anmälas till Tarkett inom 7 dagar efter mottagande och måste styrkas med bilder på gods och emballage.
- Kassera ej godset, transportören har full äganderätt till godset. Före eventuell kassering måste detta godkännas av transportören.
Anmälan av skadat/saknat gods
Anmäl alltid skada/saknat gods direkt till Tarkett Kundservice.
E-post: kundservice@
tarkett.com
Viktigt att delge vid anmälan:
- Fraktsedelsnummer
- Tarketts ordernummer
- Mottagningsdatum
- Artikelnummer och mängd på det skadade/saknade materialet
- Detaljerad skadebeskrivning:
- Typ av skada
- Var på godset är skadan - Bekräfta att skadan är anmärkt vid mottagandet
- Kontaktuppgifter:
Namn, telefon och mailadress - Foton som styrker skadan måste bifogas till ärendet. Minst tre bilder som visar både detalj och helhet på sändningen