The Lookout - en formstark installation

Inför årets Stockholm Furniture & Light Fair har vi anlitat Note Design Studio för att visa nya möjligheter med golv och skapa en innovativ och välkomnande plats att besöka. Med arkitektoniska element i utvalda färgkombinationer skapas oväntade möten mellan material, färg och form. Resultatet är The Lookout, en personligt utformad installation som speglar nya perspektiv och användningsområden för golv.

Vi vann den prestigefyllda utmärkelsen ”Bästa monter” i mässans Editors´ Choice Award och är verkligen stolta och glada över det. Motiveringen för utmärkelsen löd: " An intelligent three-dimensional way of displaying a two-dimensional product, and a clever architectural use of space."

Note Design Studio berättar om tankarna kring The Lookout

New York baserade designmagasinet Sight Unseen tycker till om The Lookout
Brittiska Wallpaper ger The Lookout fin publicitet
The Lookout - en formstark installation som visar på golvets möjligheter

I The Lookout på Stockholm Furniture & Light Fair får be­sökaren utforska hur olika golvmaterial kan användas som inredning på nya och oväntade sätt. Genom att kombinera trä, plast, linoleum och textil skapas nya designuttryck som både förstärker och kompletterar materialens unika egenskaper. Den komplexa färgskalan går i dova, mättade toner som mörkgrått, tegelrött, grågrönt och svart – med accenter i aprikos, korall och vitpigmenterad ek.

Formspråket i The Lookout är stringent och baseras på klassiska ikoniska former. Note Design Studio har arbetat i två nivåer - ett uttryck som fångar intresset på avstånd och ett annat som ger ett perspektiv på nära håll.

Den tegel­röda trappan fungerar som en plats för reflektion, samtal eller kanske för att ladda mobilen. Den andra trappan leder besökaren upp till utsiktsplatsen – The Lookout.

Här uppe kan man blicka ut över mässmyllret eller få inspiration från vackert utformade mood boards. Båda trapporna är gjorda av iQ Megalit, ett homogent plastgolv som används i of­fentliga miljöer världen över. Här får golvets unika design med skimrande 3D-effekter framträda med ett nytt uttryck.

Väggarna är sex meter höga och gjorda av det vitpigmen­terade trägolvet Noble Ek Manhattan, som är en modern nytolkning av det traditionella parkettmönstret rutbrädan. Som kontrast mot den stora träytan finns det vågformade avsnittet gjort av iQ Megalit – här i en aprikos kulör. Instal­lationen på sinuskurvad plåt är möjlig tack vare plastgol­vets goda läggningsegenskaper och flexibilitet.

Golvet i The Lookout består av det svartvita plastgolvet iQ Granit Multicolor med korallfärgad svetstråd i kontras­terande rutor.

Under själva utkiksplatsen finns en guldskimrande rumsyta där väggar och möbler är gjorda av Veneto Essenza 100 % Linen, ett linoleumgolv producerat helt utan tillsatta färg­pigment.

Dess varma kulör är ett resultat av de naturliga ingredienserna linolja, harts, trä- och korkmjöl samt juteväv. Veneto Essenza är, som första linoleumgolv i världen, certi­fierat på guldnivå enligt Cradle to Cradle.

Du missade väl inte designbaren?

I år var Designbaren och Design & Architecture Talks förenade i ett nytt område i Victoriahallen där restaurang och scen bands samman i en spännande visuell inramning. Arenan kallas för Ratatouille och är skapad av designern Luca Nichetto. Tarkett är stolt sponsor av golv- och väggmaterialen.