Design för hälsa och hygien - Alvar Aaltos Paimio Sanatorium
Alvar Aaltos Paimio Sanatorium i Finland var ett banbrytande exempel på hälsofrämjande arkitektur. Nu öppnar den nittioåriga anläggningen för att visa design som förbättrar både hälsa och hygien.
Södra Kalifornien var en gång ett mecka för återhämtning. Under 1800-talet och första halvan av 1900-talet samlades människor vid den soliga kuststräckan från Los Angeles till San Diego för att lindra sin tuberkulos, utmattning eller psykiska ohälsa vid något av de sanatorium eller behandlingshem som uppförts här. Dessa byggnader var inte bara läkande miljöer för patienter utan blev också en inspirationskälla för den hälsoälskande befolkningen som snart anammade sanatoriernas estetik: Vita väggar, prylfri inredning och rum där gränsen mellan inne och ute suddas ut av ospröjsat glas och golv som fortsätter mellan rum och terass.
Influenserna till santatoriets arkitektur kom från Europa. Ett sanatorium som fortfarande är enormt tongivande inom hälsofrämjande design är Alvar och Aino Aaltos Paimio Sanatorium i sydvästra Finland. Den innovativa anläggningen är konstruerad efter ett empatiskt ideal. Paret Aaltos holistiska syn på sambandet mellan hälsa och design var många decennier före sin tid och har i efterhand beskrivits som en humanisering av det funktionella.
Inredning som inspirerats av patienten
När Paimio Sanatorium öppnade 1933 var vila, solsken och frisk luft de enda kända behandlingsmetoderna mot tuberkulos. Den smittsamma infektionssjukdomen spred skräck i hela världen. Även när utfallet inte var dödligt krävde sjukdomen lång behandling, ofta flera år, vilket skapade behovet för sanatorium — isolerade behandlingshem, ofta belägna i bergs- eller kustklimat som ansågs särskilt gynnsamma för lungjuka patienter.
Paimio Sanatorium inreddes med patienten i centrum. Paret Aaltos utgångspunkt var att låta själva byggnaden bidra till tillfrisknadsprocessen. De lät sig direkt inspireras av patienternas situation som inbegrep svaghet och långa perioder av stillaliggande.
Anläggningen placerades i barrskogen, i harmoni med naturen och hur ljuset föll. Varje patient fick rikligt med morgonsol. Varje våning hade solbalkonger, där svårt sjuka patienter kunde rullas ut i sina sängar och på taket fanns ett soldäck, dit friskare patienter kunde gå.
Sanatoriet var självförsörjande. Det hade eget jordbruk, egen vattenförsörjning med reningsverk och vattentorn, egen värme. De patienter som kunde och ville arbetade på gården och i skogarna fanns vackra promenadstråk. Byggnaden däremot andades teknologi och framtid. Redan på avstånd kunde anländande patienter se futuristiska glashissar som fraktade personalen mellan våningarna. Paimio Sanatorium var då tiden den plats i världen som hade flest hälsoinnovationer på en plats.
Tyst och dammfri inredning
Att ge patienterna genuin avkoppling var centralt för paret Aalto. Sovrummen var inredda för två patienter, som fick varsitt skåp och tyst handfat. Aalto ritade vinklade tyst handfat som därmed blev ljudlösa och inte plaskade. Golven var av linoleum för komfort och akustik. Väggarnas färger var mjuka och taken vilsamt mörka.
Allt designades för exceptionell hygien. Hörn var rundade. Ytor polerade. Utrymme fanns mellan möbler och vägg. Väggfasta skåp monterades en bit upp från golvet för att underlätta städning. Hörn glasades in som terrarium för gröna växter, som annars skulle samla damm. Den berömda Paimio-fåtöljen ritades inte bara för att ge en vinkel som “öppnade upp patientens lungor” utan också för att vara bekväm utan kuddar och stoppning, som inte heller kunde användas på grund av damm.
Funktion fick aldrig bara vara funktion. Platsen måste symbolisera hopp och kämparanda, framtid och framkant. Alvar och Aino Aaltos syn på modernismen sammanfattas i deras devis: “Beauty is the harmony of purpose and form”.
Paimio Sanatorium idag
Stiftelsen Paimio sanatoriums grundande dokument undertecknades den 27 oktober 2020. Syftet med stiftelsen Paimio sanatorium är att skydda arkitekturen och den kulturhistoriskt betydelsefulla byggnaden samt att främja och utveckla relaterade värden, och att bevara hela sanatoriets egendom och lösöre. Stiftelsens grundare är sjukvårdsdistriktet Varsinais Suomen, staten, Alvar Aalto-stiftelsen samt städerna Paimio och Åbo.
Paimio sanatorium Oy grundades 2020. Dess syfte är att trygga och underhålla Paimio sanatoriums egendom och lösöre samt att inom ramen för byggnadens skyddsbestämmelser utveckla nya användningsområden för byggnadens lokaler, till exempel inom området välbefinnande. Aktiebolaget ansvarar för sanatoriets arrangemang, boende och besöksverksamhet.
En plats för materialinnovation
Tanken är att paret Aaltos anda ska inspirera till ny innovation. Alvar och Aino Aaltos fokus på material, återvinning och sparsamhet med energi har inspirerat ett laboratorium för materialforskning. Här sker utställningar av medicinska innovationer, samt utveckling av och kurser i relaterat hantverk.
Hela den hållbara originalinredningen har restaurerats, plockats fram eller, som i fallet med golven, ersatts med ett samtida alternativ. På golven i Paimio sanatorium ligger nu Tarketts linoleumgolv Veneto (2,5 mm i färgerna graphite och smoke) som liknar paret Aaltos original. Valet var inte bara estetiskt. Tarketts linoleum, som fortfarande tillverkas efter originalreceptet från 1898, lever upp till makarna Aaltos hållbarhetsideal. Det är Svanen-märkt, kan återvinnas efter användning och är klimatneutralt (A1-A3 [kg CO2/m2]).
Om somrarna är sanatoriet öppet för besökare som kan få en guidad tur i husen, se ett patientrum från trettiotalet, äta i restaurangen som ligger i sanatoriets gamla matsal och bo på rummen som ligger i de gamla personalbostäderna. Den kulturella näringen i form av evenemang och konserter sker till och med i samarbete med Åbo Musikfestival.
Pandemin har ökat det inhemska resandet. Men den nya tillgången till Aaltos berömda anläggning har även väckt internationellt intresse. Behovet av sanatorium som behandlingshem må vara förbi men ren luft, arkitektur som gör oss friskare och lokaler som hämmar smittspridning är högintressant i en tid som präglas av klimat och pandemi. Relevansen mellan en human och samtida arkitektur som Aaltos skapade är mer aktuellt idag än kanske någonsin tidigare.
Från Aalto till evidensbaserad design
Det paret Aalto intuitivt arbetade med på 30-talet kallas idag för evidensbaserad design. Begreppet syftar till vetenskapliga studier av hur design påverkar faktorer som läkande, stress och välmående och är ett forskningsfält som tagit fart under 2000-talet. Evidensbaserad design är framför allt förknippad med design av vårdlokaler där psykologiska faktorer som skönhet, trivsel och lugn alltid måste balanseras av funktionella egenskaper som slitstyrka, materialhälsa och hygien. Men samhällets ökade fokus på hållbarhet i kombination med ett ökade hygienkrav i kölvattnet på pandemin har gjort den evidensbaserade designen relevant även för bostäder, hotell och olika offentliga lokaler. Med andra ord: Platser dit vi kommer för att söka välbefinnande.