
Fyra sätt att förhöja kundupplevelsen i butiks- och hotellmiljöer
Förhöj kundupplevelsen i butiks- och hotellmiljöer
Att designa miljöer för hotell, butiker och restauranger som ger kunderna en optimal upplevelse är både en kreativ och kommersiell utmaning. I Tarketts PLAY Magazine 2018 visar vi fyra moderna och inspirerande sätt att mixa och matcha färger, material och format som bidrar till att skapa en unik miljö som kunderna kommer att minnas.
1. Gör det lätt att hitta
Hotell- och restaurangbesökare vill ha en trevlig och bekymmersfri upplevelse. Det ska till exempel vara lätt att hitta i lokalerna, utan att man behöver fråga om vägen. Genom att använda ett golv i en avvikande kulör, t ex en röd textilmatta, kan man skapa ett tydligt gångstråk i lokalen som ger en vägledning om hur man ska gå.
Man kan också skapa gångstråk eller olika zoner genom att välja golv i olika kontrasterande material, vilket kan förhöja designupplevelsen och stärka varumärket. Med exklusiva textilgolv eller trägolv kan man skapa en sofistikerad och välkomnande atmosfär. Klicka på länken nedan för att få mer inspiration om hur du hittar din väg.
Att vägleda kunderna under deras besök i din butik, restaurang eller hotell är ett bra sätt att göra deras upplevelse trevlig, så att de vill komma tillbaka. Här ser du några förslag på hur design kan underlätta för besökarna genom att kombinera olika golvmaterial för att skapa tydliga vägar i lokalen.
2. Berätta en historia
Varumärken berättar en historia – historien om produkterna och människorna som gör dem. Framförallt ska varumärket förmedla en upplevelse till kunderna. För varumärken inom butik-, hotell- och restaurangbranschen finns en fantastisk möjlighet att låta kunderna att bli en del i historieberättandet.
Här kan designen av miljöerna bidra till detta. Oavsett om ditt varumärke influeras av naturen, resor, innovationer eller konst – kan du skapa en unik kundupplevelse genom att välja och mixa rätt golvmaterial, mönster och färger. Till exempel är linoleumgolv ett bra val för att skapa en naturlig, verklighetstrogen atmosfär. Klicka på länken nedan för att se fler miljöer som berättar en historia.
3. Lek med färger
Färger bidrar till att göra varumärken mer personliga och förstärker kundernas känslomässiga upplevelse av ett varumärke. Välj färger som bäst matchar ditt varumärkes berättelse. Färger påverkar människors sinnesstämning – använd t ex orange för att stimulera aptiten, grönt för att skapa en lugnande atmosfär, gult för att skapa energi, blått för inspiration.
Genom att kombinera flera starka färger kan du skapa en energifull och stimulerande atmosfär. Framförallt kan färger hjälpa kunderna att komma ihåg ditt varumärke. Klicka på länken nedan för att se fler färgglada interiörer.
4. Få kunden att vilja komma tillbaka
Butiker och restauranger har olika zoner – från butikens strategiska ”decompression zone” (ytan direkt innanför entrén där kunden får det första intrycket av butiksmiljön) till provrum och ytan kring kassorna.
Genom att använda olika golvmaterial som exempelvis textilgolv i dessa utrymmen kan man göra det lättare för kunden att uppfatta dem men också göra upplevelsen mer positiv. Genom att kombinera olika golvmaterial som exempelvis trä, laminat, LVT (luxury vinyl tiles) och textil kan man skapa en modern och välkomnande atmosfär i hela butiken eller i särskilda zoner.
Fler exempel på hur designade interiörer kan hjälpa till att attrahera och behålla kunder.
Om du har blivit inspirerad att använda en specifik golvlösning, besök våra produktsidor där du kan få mer produktinformation och tekniska läggningsanvisningar.
I Tarketts PLAY Magazine 2018 hittar du spännande butiks-, restaurang och hotellmiljöer och kan få inspiration till att skapa unika kundupplevelser med hjälp av design.