Trender inom hotell- och hospitalitybranschen
Mat, dryck, upplevelser och umgänge. När livet återvänder till resebranschen uppgraderar hotellen de sociala ytorna.
Hospitality-branschen drabbades hårt av pandemin. Ändå tycks åren då vi var tvungna att hålla avstånd inte lämna några bestående spår i inredningen. Snarare är det just i de sociala ytorna — utrymmen för matupplevelser, barhäng, avkoppling och laptop-jobb — som hotellbranschens investeringar sker.
— Det vi ser nu är en fortsättning av den utveckling som började på 2010-talet då hotellbranschens svarade på konkurrensen från Airbnb och liknande tjänster, säger Maria Wennerstrand, segmentschef för Hospitality på Tarkett. Det hotellen har som de privata hyresvärdarna saknar är möjligheten till möten och socialt liv.
Men pandemin har ändå medfört vissa förändringar. Vad hotellbranschen erbjuder beror på hur och varför människor resor.
En typ av resa som enligt de flesta prognoser inte kommer återhämta sig är affärsresan. Digitala möten visade sig vara tillräckligt effektiva och i kombination med företags hållbarhetsmål är det många resor som inte längre kan motiveras. Men det finns en typ av affärsresa som består.
I en brittisk trendrapport från 2009 slog författaren ihop de engelska uttrycken för “affärer” och “fritid” och lanserade ett nytt teleskopord: Bleisure (även kallat bizcation) beskriver hur människor som reser i jobbet kombinerar sin affärsresa med en kort semester. En undersökning som resebokningsföretaget Expedia utförde 2018 visar att 60% av alla affärsresor utökas med en privat vistelse.
Bleisure-resor kombinerar affärsmötet med en upplevelse som gynnar privatliv eller arbetsgivare. Det kan handla om avkoppling eller att få kvalitetstid med vänner och familj. Men ofta handlar det också om att lära känna den lokala kulturen bättre. Ta del av ett sportevenemang eller en kulturell upplevelse.
— Lokal förankring blir därmed allt viktigare. Människor vill känna att de har kommit till en viss plats, säger Maria Wennerstrand. Bleisure-resor anses ofta så uppskattade och värdeskapande att de till och med väntas öka jämfört med före pandemin.
Affärsresenärens behov handlar om att kunna arbeta effektivt även utanför kontoret. Det allra viktigaste är ett centralt läge med nära till lokala transporter. Men väsentligt är också en plats att arbeta, stabil teknologi, snabb in- och utcheckning samt tillgång till bra mat och gym. Affärsresenären lever i sin vardag och vill behålla sina rutiner av joggingrundor, gym och jobb.
Nöjesresenärens behov handlar främst om upplevelser och komfort. Att koppla av från vardagen och fyllas på med nya intryck. Men vad händer när affärsresenärens och nöjesresenärens förväntningar slås ihop?
— Resorthotell på centrala lägen, säger Maria Wennerstrand. Vi ser hotell med hög nivå på faciliteter som restauranger och gym samtidigt som vistelsen blir allt mer smidig och tidsbesparande med hjälp av teknologi.
Material som kan återvinnas blir en resurs
Den stora frågan efter pandemin är inte smittspridning utan tillgänglighet av material. Vi har en global situation med komplicerade leveranser och stigande råvarupriser. Tarkett har en fördel i sin storlek. Ofta finns det flera underleverantörer. Om en får problem kan en annan leverera. Men ibland får situationen lösas med hjälp av den breda produktportföljen. Att helt enkelt ersätta beställningen med en liknande produkt.
— Det har blivit högt tryck på till exempel LVT och laminat som alternativa lösningar till trä, säger Thomas Aar, säljchef för Tarkett Norge.
Råvarubrist gör att återvinning blir viktigare, inte bara för hållbarhet utan av affärsstrategiska skäl. Material som går att återvinna till ny råvara ger en pålitlig råvarudepå.
— Har du hundratusen kvadratmeter material som ska rivas ut kan du producera 90 000 kvadratmeter golv (ca 10 procent av materialet försvinner i processen). Du slipper inköpskostnaden för ny råvara. Men framför allt vet du att har det material du behöver, säger Thomas Aar.
Specialkompetens för unika golv
Trots det ekonomiska tappet under pandemin har hotell och andra hospitality-kunder inte råd att vara kortsiktiga. Sociala ytor som utgör verksamhetens ansikte utåt blir i stort sett aldrig en kompromiss. Här är fortfarande trägolv och lyxiga textilgolv som Axminster de vanligaste valen.
Kunder inom hotell och restaurang vill oftast ha en skräddarsydd produkt. En design och ett materialval som förmedlar exakt rätt känsla. För att möta detta behov har Tarkett en designavdelning i Nederländerna som hjälper hospitality-kunder med specialanpassade lösningar för textilgolv och en designavdelning i Luxemburg som tar fram specialanpassade lösningar för vinyl.
— Kunden kan komma med allt från en exakt idé till en vag känsla och få den hjälp de behöver för att få fram en unik design, säger Weronica Garnefält, key account manager på Tarkett.
Att komma fram till rätt lösning är en process som kräver sin tid och expertis. För att underlätta samtalet används ofta Tarketts digitala arkiv av textilgolv som innehåller tusentals referenser av golv från en viss tid, ett visst hotell eller en viss stil.
— Det man måste förstå om det här segmentet är att hotell och restaurang-entreprenörer brinner för vad de gör och slutar aldrig att jobba. Allt är viktigt, säger Weronica Garnefält.
Skräddarsydd design av cirkulära material
I takt med att byggnader miljöcertifieras är många kunder intresserade av material som går att tas om hand när inredningen byts ut. Här har Tarketts cirkulära textilplattor seglat upp som ett alternativ till Axminster, som ännu inte kan återvinnas. Även textilplattor går att få med skräddarsydd design. Tarkett har också en kollektion av textilplattor speciellt framtagen för Hospitality-segmentet med en baksida av fleece för extra akustik och komfort.
— En fördom mot textilplattor är att sömmarna syns. Men med rätt installationen ger textilplattor samma enhetliga känsla som ett textilgolv på rulle, säger Weronica Garnefält.
Tarkett erbjuder även andra cirkulära material med skräddarsydd design. LVT (vinylgolv i plank- och plattformat) och andra heterogena vinylgolv som kan tryckas med vilken dekor som helst.
Tarkett ser varje material som en resurs. Materialet ska användas så länge som möjligt och sedan tas tillbaka för att återvinnas till ny råvara.
— Vi är lika intresserade av våra kunder när de vill lägga in ett nytt golv som när de vill riva ut det, säger Weronica Garnefält.