Summit House

Summit House

2020 | London, Storbritannien

Bildgalleri

Svensk elegans på Londonkontor 

Interiören var sönderrenoverad, täckt i vitmålad gips. De fyra våningsplanen med kontor badade i ett kallt, monotont ljust. Det enda som fanns kvar av en kulturminnesskyddad byggnad från mitten av tjugotalet var en vacker fasad, symmetrisk och smyckad med art deco-motiv.

När svenska designstudion Note fick uppdraget av coworking-aktören The Office Group att renovera Summit House, en kontorsbyggnad i Holborn i centrala London, exporterade de såväl en svensk estetik som en mentalitet: Swedish Grace. 

Begreppet Swedish Grace myntades av den brittiske journalisten Philip Morton Shand när han recenserade den extremt stilbildande Världsutställningen i Paris 1925. Det var denna utställning, Paris Exposition des Arts Décoratifs, som gav namn åt tidens designströmning, art déco, och tjugo länder medverkade med varsin påkostad paviljong. Shand avskrev det egna landets svulstiga bidrag och hyllade istället den mer återhållsamma svenska paviljongen, designad av arkitekten Carl Bergsten, med beskrivningen “Swedish Grace”, som kan översättas till svensk elegans eller till och med nåd, som i guds gåva.

I Notes tolkning blev detta klassiska ideal en unik plats för arbete och — för att låna en annan term från 20-talets Sverige — vackrare vardagsvara.

Arkitekten berättar: 

— Fasaden var fantastiskt elegant och vi ville skapa en inredning som levererade vad som utlovades av entrén. Att som inspirationskälla använda Swedish Grace, som är stramare och mer återhållsam än art déco, kändes som rätt utgångspunkt. Samma tidsperiod. En stilepok vi som svenskar kände ett starkt band till. En estetik som passade in i området. I Holborn finns främst företag inom juridik, men även ekonomi och säkerhet, högpresterande firmor med formell framtoning, vilket underlaget från The Office Group pekat ut som viktigt att ta hänsyn till.  

Vi gjorde en modern tolkning av Swedish Grace, ingen historisk återblick. Vi utgick från stilen för att skapa en motpol till områdets atmosfär.
Holborn är en stadsdel med hög puls. Det har en verklig storstadskänsla, vimmel, ljud, tempo. Vi ville skapa en plats där man kan sakta ner och må bra. Det är kanske en svensk inställning, men en plats där saker faktiskt får ta lite tid, eftersom de blir bättre då. 

Vi ville också göra något annat än vad som erbjöds av befintliga coworking-lokaler som under denna tid dominerades av WeWork med sin känsla av… vad ska jag säga… De hade citat på väggarna i stil med Work Hard, Play Harder. 

Den första pusselbiten som föll på plats var entrén, där receptionsdisken ramas in i ett trappformat perspektiv. Tanken var att den skulle vara en fortsättning på den symmetriska fasaden. Här kommer inspirationen både från de geometriska idealen i Swedish Grace och regissören Wes Andersons känsla för att centrera en karaktär — eller i vårt fall en besökare — i en symmetrisk bild. 

Känslan när man kommer vidare i lokalen är att det är elegant men varmt, välkomnande. Det är exklusivt, men inte exklusivt som i dyrt utan exklusivt som i välarbetat. Mer hem eller hotell än kontor. Mjukt och härligt. 

Färgmässigt tittade vi på jordpigmenten, sienna, ockra, umbra. Det är en färgpalett som känns igen från Stockholmsbyggnader från denna period. 

Materialen är ek, stål, terrazzo — på vissa ställen i vår egen design. Till kontorens mötesrum och tysta rum, där det konventionella är att använda glas som är klart, ribbat eller frostat, använde vi ett chinchilla-glas. Det har en textur som ser ut som den supermjuka chinchillapälsen, bryter ljus på ett fantastiskt sätt och ger en kontakt med utrymmet innanför utan att avslöja detaljer som till exempel ansiktsuttryck. 

För golven har vi genomgående använt Tarketts Noble Oak i en specialnyans. Det höjdes en del ögonbryn när vi lade trägolv även i köket, vilket är ovanligt i England men knappast konstigt för en svensk. Noble är ett klassiskt parkettmönster som är lätt att arbeta med eftersom det inte har någon riktning. Ek är det sammanbindande materialet i lokalen, vi har glaspartier klädda i ek, dörrar i ek och då även ett ekgolv.

Att nu komma till Summit House och jobba känns värdigt och lugnt samtidigt som det är en väldigt levande plats. Många människor som rör sig. Men de börjar prata tystare när de kommer in. Ingen springer runt med headset. Det finns ett lugnt fokus.

- Johannes Karlström, inredningsarkitekt och medgrundare av Note.

Förslag på kollektion

Om

Svenska designstudion Note fick uppdraget av coworking-aktören The Office Group att renovera Summit House, en kontorsbyggnad i Holborn i centrala London.

Arkitekt/Designer

Note Designstudio

Fastighetsägare

The Office Group

Segment

Kategori